#1 Uzstādiet mērķi
Vienkārši izlemt pārvērst savu hobiju par biznesu nav mērķis. Protams, jūs vēlaties strādāt pie kaut kā tāda, kas jūs aizrauj, bet ko vēl Jūs vēlaties no sava biznesa?
Vai plānojat pamest savu ikdienas darbu un nodarboties ar savu biznesu uz pilnu slodzi? Vai jūs meklējat tikai veidu kā papildus nopelnīt naudu? Vai jūs vienkārši vēlaties izaicinājumu vai pat tikai brīvību kādu dienas daļu darīt to, kas Jums patīk?
Uzdodiet sev šos jautājumus un ar tīru galvu izdomājiet, ko jūs sagaidāt, atverot savu uzņēmumu. Ja jūsu iemesli un mērķis ir skaidrs, jūs varat turpināt attīstīt savu ideju un īstenot savus izvirzītos mērķus.
#2 Veiciet izpēti
Daudzi uzņēmēji iekrīt slazdā, aizraujoties ar kādu produktu vai biznesa ideju. Sākt veidot biznesu no Jūsu hobija var būt vēl bīstamāk. Tāpēc jums ir jāveic tirgus izpēte, lai pārliecinātos, ka jūsu jaunajam biznesam būs klienti un pircēji.
Tirgus izpētes procesā Jums ir jāmēģina pēc iespējas vairāk uzzināt par savu potenciālo klientu. Jūs uzdodat jautājumus, aplūkojat esošo tirgu, analizējat konkurentus un identificējat savu mērķa tirgu.
Taču sākumā pārāk neaizraujieties ar šo posmu, jo tas var ātri pārvērsties par šķērsli jūsu uzņēmuma izkļūšanai no idejas stadijas. Dariet pietiekami daudz, lai pārliecinātos, ka jūsu ideja ir labi pārdomāta un tai ir potenciāls tirgū. Visticamāk, jūs diezgan bieži atgriezīsities pie šī posma sava uzņēmuma darbības laikā, un jums nevajadzētu uztraukties par to, lai viss būtu perfekti izpētīts. Jūs varat veikt nelielas aptaujas arī savā tuvāko draugu lokā, lai ātri pārbaudītu savas idejas dzīvotspēju.
#3 Nosakiet biznesa modeli
Pētījuma otrā puse ir uzņēmējdarbības modeļa noteikšana. Var būt ļoti viegli atrast problēmas, iegūt idejas un lēkt iekšā produkta vai zīmola izstrādē. Bet, ja jūs pilnībā nesaprotat, kā jūs pelnīsiet naudu, jūs nekad neuzsāksiet veiksmīgu biznesu.
Īsāk sakot, jums jāzina:
- Kādas būs Jūsu produkta ražošanas izmaksas;
- Ja sniedzat pakalpojumus, tad kādi materiāli tiks iztērēti un cik Jūs nopelnīsiet vienā darba stundā;
- Kāda būs produkta vai pakalpojuma pārdošanas cena;
- Cik daudz jūsu klients ir gatavs maksāt;
- Jums arī jāapsver, kā jūs faktiski pārdosiet produktu. Vai tas būs abonēšanas modelis? Vienreizējs pirkums? Reklāmas ieņēmumi? Franšīze, līzings vai varbūt pat kolektīvā piegāde?
Atrodiet biznesa modeli, kas atbilst jūsu klientu bāzei, biznesa piedāvājumam un cenu noteikšanas stratēģijai. Vienkārši pārliecinieties, ka izvēlētais modelis ienesīs vairāk naudas nekā būs jūsu izdevumi. Un, lai būtu skaidrs, jūs vienmēr varat pielāgoties un mainīties pēc sava biznesa sākšanas, taču labāk ir sākt ar uz pozitīvas nots.
#4 Pārbaudiet savu ideju
Jūs esat veicis izpēti un izveidojis sava jaunā biznesa modeli, tad ir vēl viena problēma – tas viss ir hipotētiski. Jūs domājat, ka ir iespēja. Jūs domājat, ka zināt savu ideālo klientu un to, kā viņiem pārdot. Bet jūs neesat pārliecināts.
Tāpēc, pirms dodaties uz priekšu ar pilnu jaudu, Jūs vēlēsities apstiprināt savu ideju. Jūs jau esat to izdarījis, uzdodot jautājumus potenciālajiem klientiem, taču tagad Jums ir jāpārbauda, vai viņi patiešām iegādāsies jūsu produktus vai pakalpojumus.
Daži veidi, kā to izdarīt, ir: izveidot “drīz atvērsimies” tipa mājaslapu, paziņot par priekšpasūtījumu pieņemšanu, ierobežotas tirāžas produktu pārdošana, kolektīvās finansēšanas kampaņas izveidošana un pat reklāmu izveidošana sociālajos tīklos. Ir daudz veidu kā pārbaudīt biznesa idejas potenci, taču īstā metode ir atkarīga no jūsu uzņēmējdarbības modeļa.
Tagad galvenais, lai veiksmīgi apstiprinātu savu ideju, ir izvirzīt nosacījumus, pie kuriem jūsu testi būs pozitīvi. Tās var būt ir reģistrēšanās formu aizpildīšanas, priekšpasūtīšanas summa vai reklāmu reklāmguvumi, jums ir jāzina, cik daudz Jums ir jāsasniedz, lai virzītos uz priekšu ar savu ideju.
#5 Izstrādājiet biznesa plānu
Ja esiet nonācis pie secinājuma, ka šī ideja ir noteikti jāattīsta tālāk, ir pienācis laiks padarīt lietas oficiālas. Biznesa plāna rakstīšana palīdz sakārtot visu, ko esat paveicis līdz šim, un nodrošina, ka biznesa pamati būs sakārtoti. Šeit jūs apkopojat visus datus, ko ieguvāt veicot savus tirgus izpēti, biznesa mērķus, darbības izmaksas, aprakstiet ilgtermiņa mērķus un nospraudiet atskaites punktus.
Jums nav jācenšās uzrakstīt 30+ lappušu biznesa plānu, tā vietā varat sākt ar pavisam nelielu biznesa plāniņu. Piemēram, Lean plānošana ir vienkāršāka, efektīvāka biznesa plānošanas metode, kas ļauj jūsu biznesa plānam attīstīties un augt kopā ar jūsu biznesu. Ja plānojat meklēt aizdevuma iespējas vai piedāvāt savu ideju investoriem, jums būs sakārtoti visi nepieciešamie dokumenti, taču tas aizņems daudz mazāk laika, lai visu sagatavotu.
Ja neesat pārliecināts, ar ko sākt savā biznesa plānā, varat lejupielādēt zemāk esošo biznesa plānu. Vai arī, ja vēlaties racionalizētu procesu, kas novērš minējumus, izstrādājot plānu, varat apsvērt iespēju ieguldīt biznesa plānošanas programmatūrā, piemēram, LivePlan.
Izmantojot LivePlan, jūs saņemsiet soli pa solim norādījumus, kas palīdzēs izstrādāt Jūsu biznesa plānu, un ilgtermiņa risinājumus finanšu un plānošanas dokumentu uzturēšanai un atjaunināšanai. Tas nodrošinās, ka jūs pavadīsiet vairāk laika, vadot savu biznesu, un mazāk laika meklējot Excel un Word dokumentus.
#6 Sakārto savas finanses
Sākumā, Jums vajadzētu identificēt savas biznesa uzsākšanas un darbības izmaksas biznesa plānošanas procesā. Taču jums būs jāsakārto arī pārējais finanšu plāns. Iekļautie dokumenti atspoguļo jūsu pašreizējo finanšu situāciju, jūsu uzņēmuma stāvokli un visas jūsu prognozētās nākotnes cerības. Jums būs nepieciešams:
- Peļņas un zaudējumu aprēķins
- Naudas plūsmas pārskats
- Bilance
- Pārdošanas prognozes
- Personāla plāns
- Biznesa rādītāji un rentabilitātes analīze
Uzsākot biznesu pilns finanšu plāns ir vērtīgs, lai jūs varētu sekot līdzi jūsu uzņēmuma darbībai un identificēt visas problemātiskās jomas, kurās nepieciešami uzlabojumi. Galu galā, ja jūs piesakāties aizdevumam vai piedāvājat investēt naudu citiem savā biznesā, tas būs ļoti svarīgs rīks, lai veiksmīgi saņemtu finansējumu.
Visbeidzot, jums būs jāsakārto arī personīgās finanses. Tas nozīmē saprast savu pašreizējo finansiālo situāciju un to, ko varat atļauties ieguldīt savā biznesā. Jums arī jāsaprot, vai Jūsu personīgās kredītsaistības ietekmēs jūsu biznesu. Ja kļūsiet par pilnas slodzes uzņēmuma īpašnieku, visticamāk, vēlēsieties nošķirt savu biznesu no personīgajām finansēm, taču, ja tas sākotnēji ir kā papildus peļņas gūšanas projekts un jums ir labs finansiālais stāvoklis, tas var nebūt nepieciešams.
#7 Apgūstiet mārketinga pamatus
Jūsu uzņēmuma potenciāls var ātri izgaist, ja nesasniegsiet savus klientus. Tāpēc ir ļoti svarīgi veikt pētījumus un zināt mārketinga pamatus jau no paša sākuma. Varat apsvērt daudzas zemu izmaksu mārketinga metodes bezsaistē, kā arī digitālā mārketinga iespējas.
Noteikti izveidojiet savam uzņēmumam mājaslapu un sociālo tīklu profilus. Tas potenciālajiem klientiem sniedz vienkāršas un mūsdienās populāras saziņas iespējas, ko varat iekļaut gan digitālajā, gan fiziskajā mārketinga materiālos. Varat apsvērt iespēju izveidot digitālās reklāmas Google meklētājā un Facebook, kas var būt salīdzinoši lēta metode klientu bāzes veidošanai.
Uzņēmuma veiksmīga mārketinga atslēga ir saziņas regularitāte un laba klientu apkalpošana. Nepieturieties tikai pie viena ziņojuma, pārbaudiet vairākus reklāmu variantus un uzziniet, kuriem ir vislabākā atdeve pret investīcijām. Netērējiet naudu televīzijas reklāmām, ja jūsu klientu bāze ir 20 gadnieki. Šo naudu varētu labāk iztērēt, reklamējoties šai auditorijai tiešsaistē. Esiet gatavs mēģināt, izgāzties un mēģināt vēlreiz, sašaurinot mērķa auditoriju.
#8 Iegūstiet klientus
Tas var šķist pašsaprotams solis, taču tas ir ļoti svarīgi ilgtermiņa panākumu gūšanai. Jūs esat pārbaudījis un apstiprinājis savu ideju, kas, iespējams, rezultējās ar pārdotiem produktiem vai pakalpojumiem, taču tagad ir pienācis laiks iegūt savus pirmos oficiālos klientus. Šie pircēji tiks iegūti, izmantojot jūsu izveidotos pārdošanas un mārketinga kanālus, un tie atspoguļos visu, ko esat plānojis.
Iespējams, atklāsiet, ka šos klientus ir grūtāk iegūt nekā jūsu pirmos klientus, taču šajā procesā Jūs sapratīsiet kā iegūsiet klientus turpmāk. Piedāvājiet atlaides savās reklāmās, bezmaksas bonusus un pat bezmaksas pakalpojumus apmaiņā pret atsauksmēm un ieteikumiem. Šī sākotnējā grupa kalpos kā tramplīns auditorijas un pozitīvas reputācijas veidošanai.
Izmantojiet to, ko uzzinājāt, iegūstot šos klientus, lai attīstītu un uzlabotu savu biznesa modeli un mārketinga pasākumus. Izmantojot pareizos stimulus, jūs varat izveidot savu vārdu un atrisināt visas sākotnējās problēmas, kas atturētu mazāk ieinteresētos klientus.
#9 Nospraudiet atskaites punktus
Atskaites punkti ir jāiekļauj biznesa plānā, taču tie nav mērķi, ko jūs iekaļat akmenī. Tā vietā tiem ir jāattīstās, kad attīstāt savu biznesu, redzat rezultātus un attiecīgi pielāgojiet savu biznesa virzības trajektoriju. Lai gan jūs, visticamāk, nosakāt atskaites punktus, lai jūsu bizness sāktu darboties, šiem vēlākajiem mērķiem vajadzētu būt tiem, ko plānojat sasniegt ilgtermiņā.
Un, lai gan ir jāiekļauj konkrēti pārdošanas, darbības un pat finansēšanas atskaites punkti, jums būs jāapsver arī profesionālie atskaites punkti. Galu galā Jūs pārvērtāt savu hobiju par biznesu un, iespējams, nestrādājat pilnu darba laiku. Tāpēc jums ir jāizvirza mērķi, cik ilgi jums jāpaliek pašreizējā darbā vai cik daudz personīgo līdzekļu jums būs nepieciešami, lai pārvērstu savu jauno biznesu par pilna laika darbu.
Izmantojiet šos ilgtermiņa mērķus kā vadlīnijas, lai kļūtu par veiksmīgu uzņēmēju. Tie var palīdzēt saprast īstermiņa darbības un nodrošināt, ka jūs noturaties pareizajā virzienā, neuzņemoties nekādus nevajadzīgus riskus.
#10 Atrodi mentoru (biznesa skolotāju)
Tagad, kad esat uzsācis savu biznesu, ir īstais laiks paplašināt savu tīklu un atrast biznesa mentoru. Mentors ir kāds, kurš iepriekš ir izgājis cauri veiksmīgu biznesu attīstīšanai un var jums palīdzēt sākuma un izaugsmes posmos. Tas varētu būt kāds no jūsu pašreizējā paziņu loka, vecs biznesa kolēģis, daļa no vietējās start-up kopienas vai pat labi pazīstams uzņēmējs.
Vienīgais, kas jums jāpatur prātā, ir tas, ka jums nevajadzētu mēģināt piespiest kādu kļūt par Jūsu mentoru. Mentora atrašanai vajadzētu būt kā dabiskai daļai no jūsu profesionālā tīkla veidošanas. Esiet uzmanīgs, parādiet vēlmi mācīties un sagatavojiet savu biznesa plānu vai prezentāciju, lai parādītu, kā plānojat attīstīt savu jauno uzņēmumu.